10 lucruri pe care nu le știai despre Netflix, dar ar trebui
Netflix a organizat o întâlnire cu jurnaliști din toate regiunile în care serviciul e disponibil. Așa am ajuns la sediile companiei din California și am revenit cu detalii despre cum funcționează lucrurile.
În ianuarie 2016, extinderea Netflix în toată lumea a pornit ca un zvon. Apoi, a fost confirmat la CES 2016 și, în prezent, ai acces chiar și în România la mare parte din conținutul disponibil pe platformă. Lipsesc, și vor mai lipsi, show-uri licențiate de la producători de conținut din Statele Unite ale Americii, dar golul acesta se diminuează de la an la an.
Din vizita în California la sediile Netflix din Los Angeles și Los Gatos am aflat ce încearcă să facă această companie la nivel global, dar și cum ține online un catalog imens cu producții. Unele sunt ale sale, altele sunt licențiate, iar despre fiecare regiune în parte se folosește de baze imense de date ca să furnizeze acest conținut.
10 lucruri pe care ar trebui să le știi despre Netflix
Totul la Netflix se învârte în jurul audienței. Cel mai bine a expus situația Reed Hastings, directorul și fondatorul companiei. „În acest an, utilizatorii ne vor da 15 miliarde de dolari din banii lor munciți și ține de noi să luăm acești bani și să le livrăm conținut care să le placă. Așa că de fiecare dată ne întrebăm dacă am cheltuit banii bine”, a explicat acesta.
Netflix nu pică aproape niciodată. Sigur, exista excepții, dar în 2017 a avut o perioadă de uptime de 99,97% și scopul e să ajungă la 99,99%. N-o să fie niciodată 100%, că e imposibil. Ca să asigure rata asta de succes, are trei regiuni importante – coasta de est și de vest a Americii și în Europa – și dacă e o problemă cu una, schimbă sarcina pe celelalte două. Ba chiar, din când în când, introduce haos în sistem și oprește un hub ca să vadă cum funcționează sistemul.
Cum produsul e disponibil în întreaga lume, conținutul trebuie adaptat. Sunt țări care preferă subtitrări, sunt altele care vor dublaj, iar în altele (Polonia) există voice over peste ceea ce actorii spun. Recunoști asta din emisiunile radiofonice, unde un intervievat vorbește în limba lui, iar peste intră traducerea. Eh, Netflix când dublează, nu trage doar în studio, unde sunetul e curat cristal, ci adaptează sunetele din jur, reproduce ecourile și merge până într-acolo încât să folosească actori locali (cu accentul limbii lor) și sincronizează mișcarea buzelor lor cu cele din conținutul dublat.
Netflix testează aplicația pe toate dispozitivele mobile – tablete, telefoane, Android, iOS – și folosește pentru asta propriile „turnuri” GSM. Am pus în ghilimele, pentru că are niște cutii Faraday în care închide dispozitivele și în acele cutii de cam un metru cub poate replica internetul GSM și WiFi din orice țară, din orice regiune.
Netflix a ajuns în 2017 la 118 milioane de conturi și peste 300 de milioane de telespectatori. E diferența asta între cele două numere, pentru că fiecare cont poate avea mai multe profiluri diferite.
Recordul de vizionări a fost atins pe 7 ianuarie, când au fost vizionate 350 de milioane de ore într-o zi. Asta înseamnă 40.309 ani, adică de două ori mai mult decât vârsta pe care o are omenirea. Altfel, într-o zi obișnuită media e de 140 de milioane de ore de conținut vizionat, ceea ce înseamnă circa 16.000 de ani.
Ca să asigure accesul rapid la conținut, Netflix are parteneriate cu cei mai mari furnizori de conținut cărora le dă servere cu catalogul său. Există două tipuri de servere: cu hard disk și cu memorie flash. Cel dintâi poate trimite circa 2,5 până la 5 GB de conținut pe secundă, cel de-al doilea trimite până la 12,5 GB de conținut pe secundă. Cumva evident, cel din urmă ține conținutul popular.
Aplicația mobilă Netflix primește previzualizări în aprilie. Odată cu această actualizare te întrebi, poate, de ce nu introduce o funcție socială, cum ar fi mesagerie în aplicație. Todd Yellin, vicepreședinte de produs, Netflix, a spus că nu vor să facă ceva doar pentru că e cool la un moment dat (cum a făcut YouTube când a introdus o așa funcționalitate – n.r.). Au avut zonă socială pe site acum 10 ani – tabul Friends – și au folosit Facebook Connect când începuse rețeaua să crească acum un deceniu. Au renunțat, că doar 2% din utilizatori foloseau așa ceva.
Orice ai crede despre socializarea prin rețele sociale, Netflix susține că a studiat problema. Circa 85% până la 90% din viralizare se face prin viugrai, prin clasicul „word of mouth”. Restul, pe social media. Sunt fani pentru conținut și ei alimentează discuții în orașele, țările și regiunile lor independent de platforma Netflix.
[readmore]
Amazon e în industria de streaming video, Facebook la fel, Google continuă cu YouTube, despre Apple se zvonește, iar Disney e un gigant care tocmai a intrat în hora asta. Reed Hastings a spus că telespectatorii consumă conținut din diverse surse – „[…] nimeni n-a renunțat la HBO doar pentru că noi ne facem treaba bine. De exemplu, în SUA, unde am crescut până la 50 de milioane de locuințe (a se citi: spații unde unul sau mai mulți oameni folosesc Netflix – n.r.), și HBO crește, nu scade”.